onsdag 10 mars 2010

DEN ÅTTONDE DÖDSSYNDEN

Högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja. Du känner säkert igen de som de sju dödssynderna. Det är farligt att falla offer för dessa om du vill ses som en god männsika. Man kan höra på bara namnet att att de inte är bra. Men jag har kommit underfund med att det finns en åttonde dödssynd. En dödssynd som inte alls låter så farligt, men som kan få människor att göra vad som helst för att uppnå - bekräftelsen. Som människa behöver man bli bekräftad att man behövs och är viktig då och då. Men för att uppnå bekräftlese har jag flera gånger varit med om att människor inte kunnat hantera bekräftelsen och passerat gränsen. Vilket har resulterat i att de sårat andra de bryr sig om och även sig själva genom det. Anledningen? För de ville bli bekräftade för stunden. Jag ska inte sticka under stolen med och säga att jag aldrig har passerat gränsen, för det har jag. Det har säkert du också gjort ett antal gånger om du tänker efter ordentligt. Vad konsekvenserna blir varierar från fall till fall. Men en sak är jag övertygad om. Bekräftelse är den åttonde dödssynden.



Högmod

Girighet

Vällust

Avund

Frosseri

Vrede

Lättja

BEKRÄFTELSE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar